رشد خلاقیت در کودک
کار ، مدرسه ، فعالیتهای تفریحی و مشاغل تجلی میکند. ابتکارات یا تولیدات خلاق در طول سالهای ۳۰ و ۴۰ به اوج میرسد. بعد از آن حالت فلات پیدا میکند، به تدریج کاهش مییابد.
وسایل بازی کودک اریکسون ، میانسالی را سن بحرانی نامیده است که در آن تولید یعنی تمایل به خلق یا به وجود آوردن یا رکود حکمفرما خواهد شد. به عقیده روانشناسان عوامل محیطی از قبیل فقر بهداشتی ، اوضاع و احوال خانوادگی ، فشارهای مالی و نبودن وقت آزاد در به اوج رسیدن خلاقیت مؤثرند و شواهد دال بر کاهش آن به سبب محدودیتهای موروثی وجود ندارد. عوامل تسریعکننده در رشد خلاقیت *وقت: کودکان برای خلاق شدن وقت زیادی لازم دارند تا با افکار و مفاهیم درگیر شوند و با آنها بازی کنند و آنها را به اشکال نو و ابتکاری در آورند. بازی کودک *ترغیب و تشویق: کودکان برای خلاقیت و خلاق بار آمدن به تشویق و ترغیب نیاز دارند و انتقاد مانع خلاقیت ایشان میشود.
*مواد: بدیهی است وجود مواد گوناگون مثلا کاغذ ، خمیر و… برای تحریک خلاقیت در کودکان ضرورت دارد. *محیط محرک: محیط خانه و مدرسه باید با تشویق و راهنمایی کودکان در کاربرد مواد و اشیا ، خلاقیت ایشان را بر انگیزد.
رشد خلاقیت در کودکرشد خلاقیت در کودک
نکات مهم پیرامون رشد خلاقیت در کودک
*روابط غیر انحصاری والدین کودک: والدینی که نه حامی افراطی و نه انحصارگر افراطی فرزند خود هستند، طبعا او را به استقلال و اتکا به خویش تشویق خواهند کرد و این دو تاثیر بیشتری در خلاقیت دارند. *روشهای پرورش کودک:روش آزاد منشانه و آسانگیر در پرورش کودکان درخانه و مدرسه خلاقیت را تسریع میکند، در صورتی که سختگیری از آن جلو گیری میکند. *فرصت کسب معلومات : خلاقیت در خلا انجام نمیگیرد،بلکه مستلزم کسب معلومات است که زیر بنای خلاقیت بشمار میرود. جلوههای خلاقیت در کودکان: کودکان فرایند خلاقیت خود را درسنین مختلف به شکلهای گوناگون آشکار میکنند که به جلوههای خلاقیت معروفند.
این جلوهها عمدتاعبارتند از : جاندار پنداری علاقه به نسبت دادن هشیاری به اشیا و موجودات غیر جاندار. این جلوه را غالبا در کودکان خردسال که هنوز نمیتوانند جاندار را از غیر جاندار تمیز دهند، میبینیم، آنها از نسبت دادن صفات زندگان به موجودات غیر زنده لذت میبرند و معمولا صفاتی را به آنها نسبت میکند که والدینشان به خود ایشان نسبت میدهند.
بازی سازنده کودکان زمانی که به سن مدرسه میرسند و میتوانند خیالبافی و واقعیت را از هم تشخیص دهند، توجه خود را از بازی نمایش یه بازی سازنده معطوف میکنند. دوستان خیالی دوست خیالی از شخص ، حیوان یا چیزی که کودک در عالم خیالش میآفریند تا نقش دوست را با او ایفا کند، زیرا بیشتر بازیها برای لذت بخش بودن به همبازی نیاز دارند و کودکانی که همبازی ندارند غالبا یک همبازی خیالی برای خودشان خلق میکنند.
کودکی که تجارب اجتماعی تلخ و ناخوشایند دارد، ممکن است همبازی خیالی را بر همبازی واقعی ترجیح دهد. رویای بیداری رویای بیداری مانند بازیها ، فعالیتی است که شخص از پرداختن به آن لذت میبرد. شکلی از بازی ذهنی است که معمولا خیال پردازی خوانده میشود تا جلوههای کنترل شده تخیل مشخص شود. دروغهای مصلحت آمیز کودک یکی از جلوههای بسیار شایع میان کودک خردسال ، گفتن دروغهای مصلحتی است که با دروغهایی که بزرگسالان فکر میکنند تفاوت دارد.
آموزش رشد خلاقیت در کودک
این گونه دروغ را کودک بر خلاف تصور بزرگسالان عملا درست میپندارند. شوخی سازی شوخی دو جنبه دارد: توانایی ادراک شوخی و دیگری توانایی تولید آن و جنبه پذیرش اجتماعی را هم باید به آن افزود، زیرا جالب یا غیرجالب بودن شوخی را اطرافیان تعیین میکنند. تولید شوخی مستلزم شناخت موقعیت است، همچنین با میزان علاقه شخص به پذیرش اجتماعی بستگی دارد. به این معنا که کودکان ناراضی از میزان آن طبعا به تولید شوخی انگیزش بیشتری خواهند داشت تا به هدف خود برسد.
شوخیها انواع ساده و پیچیده دارند که خلاقیت عمدتا در شوخیهای پیچیده به چشم میخورد. داستانگویی یکی دیگر از جلوههای خلاقیت ، داستانگویی است. کودکان خلاق در انتخاب و بیان داستان مو فقیت بیشتری دارند و بهتر و بیشتر میتوانند توجه شنوندگان خود را جلب کنند. مفهوم خود آرمانی مفهوم خود آرمانی آرزوی کودکان به این است که آن باشند یا آن چیز را عرضه کنند که خود دوست دارند به آن برسند. به عبارت دیگر منظور از خود آرمانی ، علاقه شخص به این است که دیگران او را آنچنان که خودش میخواهد دریابند. اعم از خود پنداری بدنی و خود پنداری روانشناختی منبع:
بیشتر بدانید از راه های افزایش خلاقیت کودکان
قبل از این وارد بحث راههای افزایش خلاقیت کودکان بشویم، باید اول خلاقیت را در خودتان ایجاد کنید تا بتوانید خلاقیت را در دیگران به وجود بیاورید. درست مثل یک مدرس. معلم زمانی میتواند آموزش بدهد که خودش آن مبحث را به طور کامل فراگرفته باشد و هر سوال در آن زمینه را بتواند جواب بدهد. وقتی شما نمیدانید که چطور خودتان را خلاق کنید، میخواهید به فرزند عزیزتر از جانتان آموزش بدهید! اما اصلاً خودتان را ناراحت نکنید، چرا که ما مقاله دیگری نوشتهایم به نام افزایش خلاقیت که با استفاده از راهکارهایی که در ان گفته شده است، میتوانید به استادی در این زمینه تبدیل شوید.
۱٫ نقاشی: نقاشی در کودکان یکی از مهمترین سرگرمی های دوران کودکی است. نقاشی کودکان چیزی بی محتوا یا بدون ارزش نیست. بلکه فعالیتی است که دارای ارزش محتوایی بسیار بوده و از جنبه های مختلف هنری، بالینی و آموزشی قابل توجه و بررسی است.
سؤال مهمی که در این بین مطرح میشود این است که چه کنیم تا نقاشی کردن، سبب رشد خلاقیت و استعداد کودکان گردد و آن را محدود نسازد؟ به همان میزان که نقاشی میتواند سبب رشد خلاقیت و استعداد هنری کودک گردد، به همان میزان میتواند محدود کننده و از بین برنده خلاقیت و استعداد کودکان گردد.
یکی از روش های معمول در آموزش نقاشی به کودکان، روش تکمیلی است. این روش یکی از روش های کاملاً محدود و بسته میباشد که اگر به طور مداوم از آن استفاده شود منجر به افت خلاقیت کودکان میگردد.
منبع:/https://persianv.com
برچسب: ،